Dyrk insekter i dagtilbud
Pris
Dato & TID
I dette forløb får I besøg tre gange over 3-4 uger af en formidler, som vil guide jer og børnene igennem sjove og læreringsrige aktiviteter med melbillen og dens pupper, larver og æg.
I får en lille insektfarm på stuen. Den består af nogle plastikbøtter med insekter, som kan stå på en hylde, når de ikke er i brug. Børnene får ansvar for at passe insekterne et par gange om ugen. Det er meget nemt, da de bare skal have sigtet rugmel og kartoffel. Undervejs i forløbet kan I lave forskellige aktiviteter, såsom sange, pasning, melormeyoga og forskellige lege, som illustrerer melormens livscyklus, samt hvordan den indgår i fødekæder. Det er også muligt at lave enkle intuitive forsøg med vekselvarme m.m.
Undervejs i forløbet vil børnene kunne følge hvordan billerne parrer sig og lægger æg. Pupperne klækker til biller og larverne forpupper sig.
Til sidst er det muligt at tilberede melbillelarverne (også kaldet melorme) som chips eller som ingrediens i cookies med chokolade. Det er også muligt at lave fuglekugler med fedt og melorme, hvis man ikke ønsker at spise dem.
Hvis der er interesse for det, kan institutionen overtage insekter og udstyr og dyrke videre på insekterne eller overdrage det til en anden stue, når forløbet er slut.
Overblik over forløb
1. besøg: Sangleg. Introduktion, håndtering, pasning.
2. besøg: Sangleg. Undersøge insekter på forskellige måder.
3. besøg: Sangleg. Madlavning og spisning. Evt. fuglekugler.
Anbefaling fra børnehavepædagog
Pædagog Lise Friis Hjelm fra Børnehuset Stige i Odense, skriver i sin anmeldelse af forløbet:
"Her i Børnehuset Stige har vi haft en kæmpe fornøjelse med forløbet, som vi har afholdt for vores børnehavebørn. Det var meget nemt at gå til.
Vi kunne inddrage hele børnegruppen.
I starten var der ikke nogen, der skulle røre ved insekterne, men børnene blev hurtigt modige og de blev rigtig gode til insekternes livscyklus. Det gav en følelse af fællesskab på stuen.
Projektet øgede deres ordforråd, vi brugte det til matematisk opmærksomhed og det trak os også udenfor. Børnene fandt andre biller, og de turde tage dem i hånden. Vi begyndte at observere billerne meget nøje og vi tegnede dem. Børnene lavede også deres egne rim og gik og trommede de her rim – de fandt på alt muligt i relation til insekterne. Der kom også masser af fagudtryk i spil og der var rigtig meget dialog – både mellem børnene indbyrdes og mellem børn og voksne og forældre. Et rigtig godt forløb, som får mine varmeste anbefalinger."